Brand Consulting& Design Strategy
EPISODUL 2

Care este Fundația Brand-urilor de Succes?

Durează doar 2 minute ca să citești acest episod.

Salutare!

În mail-ul trecut ți-am prezentat începutul lui Adrian în antreprenoriat. Cum deseori se întâmplă, o fundație instabilă cedează ușor la presiunile exterioare. Fundația pe care și-a clădit Adrian primele afaceri – strategia prețurilor mici – a cedat și ea când a venit criza.

Pentru prima dată, însă, după discuția cu Mihai, aflase că afacerile de succes se clădesc pe fundații de succes. Și că Brand-ul este o astfel de fundație, care trebuie construită, nu un efect.

Când s-au întâlnit a doua zi, Adrian era uimit de ce crease Mihai din firma lui. Spațiul era luminos și fiecare lucru fusese atent gândit și îngrijit. Oamenii erau zâmbitori, destinși și parcă le făcea plăcere să fie acolo.

În biroul lui Mihai, fiecare trofeu, poză sau scaun era o piesă dintr-un puzzle perfect. Până și biblioteca mare din spate se potrivea în peisaj, deși nu-l știuse pe Mihai ca fiind cel mai împătimit cititor.

Încă nu știa ce era diferit, dar îi era clar că afacerea lui Mihai performa mult mai bine decât pizzeria lui.

– Salut, Adrian! Bine ai venit.

– Salutare! Bine te-am găsit. Măi, sunt uimit de cum arată locul ăsta. Cum ai ajuns să ai toate astea.

– Vorbești despre trofee? Știi că întotdeauna m-au pasionat.

– Nu, angajați zâmbitori și un sediu performant. Nu se simte nicio tensiune în aer și nu cred că am văzut vreo față încruntată sau stresată până acum.

– Să intri la departamentul financiar să vezi fețe încruntate, râde Mihai. 
Lăsând gluma la o parte, ăsta e rezultatul unei identități de Brand construite inteligent: o firmă care performează la capacități maxime.

Povestește-mi mai multe despre asta. Cum ai ajuns aici?

În 2007 mi-am deschis prima mea afacere, o mică agenție de turism. Eram începător în toate – și în afaceri, și în domeniu. Nu știam ce mă așteaptă, dar știam că oamenilor le place să călătorească. Am crezut că odată ce România a intrat în UE, granițele țării vor dispărea pentru turiști.

Ceea ce s-a și întâmplat, până prin 2009-2010.

Pentru că voiam să am clienți și în criză, am scăzut și mai mult prețurile.

Credeam că asta e soluția. Am rezistat doar câteva luni, până când am rămas fără cash flow. Mai aveam clienți care mă căutau, dar și cu banii de la ei, nu am putut să acopăr datoriile de dinainte. Am fost nevoit să închid afacerea. 

În mai puțin de un an, am văzut cum economia își revine treptat la normal. Nu puteam să înțeleg de ce nu am putut să mai rezist încă 12 luni, ca să-mi revin și eu odată cu ea.

Adevărul este că fundația business-ului era putredă. Nu avea cum să reziste. Marja de profit era foarte mică. În plus, nu am fost atent la cheltuieli și am ajuns să am datorii inutile la bancă. Acum mă bucur că s-a întâmplat așa. Sincer, mi se par puțini banii pe care i-am dat ca să învăț o lecție atât de valoroasă.  

Ca să scurtez povestea, ăla a fost momentul în care am decis că trebuie să învăț mai multe despre ce înseamnă afacerile de fapt. Pentru că nu înțelegeam de ce unele companii nu au fost aproape deloc afectate de criză și îmi doream asta și pentru mine. 

  • Așa am aflat de conceptul de Brand și identitate de Brand.
  • Da, sună tare bine ideea asta. Dar nu trebuie întâi să ai o afacere performantă ca să o transformi în brand? De ce nu te-ai axat întâi pe asta?
  • Pentru că lucrurile stau exact invers. Cele mai puternice afaceri din piață sunt, de fapt, cele mai puternice Brand-uri. Fiecare afacere poate să devină un brand. Inclusv patiseria de la colțul blocului. Dacă îți construiești inteligent identitatea de Brand, acest lucru e suficient încât să facă o afacere performantă.
  • Tu cum ai creat identitatea de Brand pentru firma ta?
  • Prin cursuri și consultanță. Am apelat la cei mai buni specialiști din domeniu. A fost un efort, dar știam că toți banii mi se vor întoarce foarte repede, pentru că am învățat tot ce se poate pe subiect. Nu sunt consultant profesionist, dar pot să-ți dau o direcție bună, dacă vrei.

Două dimineți mai târziu, Mihai era la pizzerie. Cu fișele pregătite, Adrian căuta soluții și alternative pentru fiecare întrebare primită.

Ce idei au găsit împreună?

Rămâi conectat la următoarele mail-uri și află ce au descoperit. 

PS: Dacă ți-a plăcut ce am prezentat până acum și vrei să afli mai multe, te rog să dai un simplu click pe butonul de mai jos.

Vreau urmatorul episod
Transformă-ți afacerea într-un Brand remarcabil
și devino unul din reperele industriei tale.
Copyright @ VANDY Brand Consulting & Design Strategy