Salutare,
Azi o să îți fac cunoștință cu Adrian, antreprenorul care și-a transformat afacerea neperformantă într-un brand de succes.
Parcursul lui Adrian în antreprenoriat a început în 2006, când a deschis primul business în domeniul construcțiilor. Pentru că în piață nu exista foarte multă concurență, în scurt timp Adrian și-a mai deschis o afacere, apoi încă una.
Potențialul financiar era imens, însă strategia de business pe care pornise Adrian era strategia prețurilor mici. Astfel, gândise el, clienții vor fi încântați să cumpere de la firmele lui.
Marja de profit era minimă, dar lucrurile mergeau bine. În plus, puținul profit pe care îl făcea îi dădea încredere.
În câțiva ani, însă, potențialul de cumpărare al clienților a scăzut considerabil. Odată cu criza economică, afacerile lui Adrian au fost puternic afectate. Două au intrat în faliment iar pe cea de-a treia, deși a reușit să o mențină pe linia de plutire, nu a reușit să o aducă din nou la performanță.
Indiferent ce metode încerca, veniturile generate nu erau niciodată suficiente. Simțindu-se plafonat, anxios și stresat, a vrut să renunțe.
Deja în piață apăreau din ce în ce mai multe firme care luau felii mai mari sau mai mici din clienții segmentului de business, iar acest lucru îl descuraja și mai tare.
Așa că în 2014 s-a hotărât să deschidă o nouă afacere, care să-i aducă mai mulți bani, mai multă împlinire și mai puțin stres. Pentru că era pasionat de mâncare, și-a deschis o pizzerie.
Știa că există o concurență destul de puternică pe acest segment, dar, culmea, acest lucru nu îl descuraja. Pentru că era pasionat de domeniu și știa că poate să coacă și să livreze pizza mult mai bine decât competitorii.
Fără să stea mult pe gânduri, în 5 luni a pornit afacerea. Însă după 8 luni lucrurile mergeau încă destul de prost. Vindea, dar nu suficient de mult, iar asta îi compromitea multe aspecte din afacere:
- Angajații nu erau motivați și lucrau slab calitativ
- Mulți dintre ei plecau în scurt timp de la angajare, ceea ce afecta și mai mult cash flow-ul
- Pentru că angajații nu puneau suflet și atenție, de multe ori și clienții erau dezamăgiți sau nemulțumiți de serviciile oferite
Părea că nu există nicio soluție sau, cel puțin, niciuna pe care să o poată aplica în mod realist.
La un moment dat, vorbind cu un vechi prieten despre situația de la firmă, lucrurile au început să devină un pic mai clare.
„Adrian, nu ești singurul care a trecut prin asta. Și eu am pierdut o afacere despre care chiar credeam că e stabilă. Atunci mi-am pus întrebarea: De ce unele afaceri eșuează în timp ce altele au un succes răsunător?”
„Și la ce concluzie ai ajuns?”
„De cele mai multe ori e o problemă de identitate.”
„La ce te referi?”
„IDENTITATEA este cel mai puternic atuu al unei afaceri. Indiferent că e vorba despre o firmă mare sau una la început de drum, cu cât clienții știu mai clar cine ești, cu atât mai mari sunt șansele tale să ai o afacere profitabilă pe termen lung.”
„Are sens. Dar poți să fii mai specific legat de identitate ?”
„Clientul trebuie să știe exact cine ești când aude numele tău. Uită-te la Coca-Cola. Ți se pare că se întreabă cineva de două ori cine este și ce vinde Coca-Cola? Nu, pentru că ei și-au creat o identitate clară în piață.”
„Da, destul de evident. Dar Coca-Cola e un gigant, e și normal să fie un Brand. Eu ce pot să fac cu pizzeria mea?”
„Ce a fost întâi, oul sau găina? Coca-Cola întâi și-a construit Brand-ul și ASTA i-a făcut să ajungă un gigant, nu invers. Vino mâine la birou la mine să vedem ce soluții găsim pentru pizzeria ta. Cine știe, poate nu ești nevoit să o închizi până la urmă.”
- Pentru Adrian, o discuție cu persoana potrivită a fost suficient încât să vadă o perspectivă nouă. Pentru prima dată a văzut Brand-ul ca pe ceva ce trebuie construit, nu ca pe un efect. Cum i-a schimbat asta afacerea? Rămâi cu ochii pe mail-ul următor.
PS: Dacă ți-a plăcut ce am prezentat până acum și vrei să afli mai multe, te rog să apeci un simplu click pe butonul de mai jos.
Vreau urmatorul episod
Pe curând,